Design
Peugeot proves that you don’t have to sacrifice style to save fuel. Not only is there a greater choice of brighter colours than on the Volkswagen, you can also add a number of personalisation packs that bring bright trim inserts to the interior and exterior.
Engines
Our contenders take different approaches under the bonnet. The Polo’s 1.0-litre three-cylinder petrol uses direct injection and turbocharging to deliver 94bhp and emissions of just 94g/km.
Peugeot has actually made its entry-level diesel bigger, as this detuned version of its familiar 1.6-litre HDi engine replaces the old 1.4-litre unit.
Figures
VW Polo 1.0 TSI BlueMotion | Peugeot 208 1.6 BlueHDi 75 | |
On-the-road price/total as tested | £15,605/£16,850 | £15,395/£15,395 |
Residual value (after 3yrs/30,000) | £6,008/38.5% | £6,620/43.0% |
Depreciation | £9,597 | £8,775 |
Annual tax liability std/higher rate | £404/£809 | £491/£982 |
Annual fuel cost (12k/20k miles) | £1,145/£1,908 | £978/£1,629 |
Ins. group/quote/road tax band/cost | 16/£480/A/£0 | 15/£363/A/£0 |
Servicing costs | £288 (2yrs/20k) | £12.99 p/m (3yrs/35k) |
Length/wheelbase | 3,972/2,470mm | 3,973/2,538mm |
Height/width | 1,453/1,682mm | 1,460/1,739mm |
Engine | 3cyl in-line/999cc | 4cyl in-line/1,560cc |
Peak power | 94/5,000 bhp/rpm | 74/3,500 bhp/rpm |
Peak torque | 160/1,500 Nm/rpm | 230/1,750 Nm/rpm |
Transmission | 5-spd man/fwd | 5-spd man/fwd |
Fuel tank capacity/spare wheel | 45 litres/foam | 45 litres/foam |
Boot capacity (seats up/down) | 280/952 litres | 285/1,076 litres |
Kerbweight/payload/towing weight | 1,111/505/500kg | 1,080/570/840kg |
Turning circle/drag coefficient | 10.6 metres/N/A | 10.4 metres/N/A |
Basic warranty (miles)/recovery | 3yrs (60,000)/1yr | 3yrs (60,000)/1yr |
Service intervals/UK dealers | Variable (1yr)/223 | 12,500 miles (1yr)/300 |
Driver Power manufacturer/dealer pos. | 22nd/30th | 10th/5th |
NCAP: Adult/child/ped./assist/stars | 90/86/41/71/5 (2009) | 88/78/61/83/5 (2022) |
0-60/30-70mph | 9.6/10.1 secs | 12.6/13.8 secs |
30-50mph in 3rd/4th | 4.9/7.1 secs | 5.3/9.1 secs |
50-70mph in 5th | 11.4 secs | 12.7 secs |
Top speed/rpm at 70mph | 119mph/2,500rpm | 106mph/1,900rpm |
Braking 70-0/60-0/30-0mph | 49.7/34.6/8.3m | 43.6/35.7/8.4m |
Noise levels outside/idle/30/70mph | 59/43/63/69dB | 68/45/63/69dB |
Auto Express econ (mpg/mpl)/range | 49.2/10.8/487 miles | 57.9/12.7/573 miles |
Govt urban/extra-urban/combined | 56.5/78.5/68.9mpg | 67.3/94.2/80.7mpg |
Govt urban/extra-urban/combined | 12.4/17.3/15.2mpl | 14.8/20.7/17.8mpl |
Actual/claimed CO2/tax bracket | 133/94g/km/13% | 131/90g/km/16% |
Airbags/Isofix/parking sensors/cam | Four/yes/£295/£240 | Six/yes/£270/£470 |
Air-conditioning/leather/heated seats | Yes/no/£360 | Yes/no/no |
Auto gearbox/stability/cruise control | No/yes/yes | No/yes/yes |
Metallic paint/xenon lights/AEB* | £545/£795/£395 | £495/no/£430 |
Sat-nav/USB/DAB radio/Bluetooth | £700/yes/yes/yes | £450/yes/yes/yes |
First place: volkswagen polo
The switch from diesel to petrol power has given the Polo BlueMotion a new lease of life. Smooth, responsive and frugal, the three-cylinder unit delivers money-saving efficiency with no compromises on the drive. Like all Polo models, the newcomer is also well built and boasts a cabin that’s a cut above when it comes to quality. The only cause for concern is the below-par residuals.
New: ford fiesta 1.5 tdci style econetic
Price: £15,795Engine: 1.5-litre 4cyl, 94bhp
Options
The Polo can’t be customised in the same way as the 208, but it can be fitted with more big-car features. Adaptive cruise control (£395), xenon headlamps (£795) and heated seats (£360) can all be added. These items aren’t even available on the Peugeot.
Second place: peugeot 208
Recent changes have helped keep the stylish 208 in contention, while this entry-level diesel engine delivers enough performance and strong economy. However, the Peugeot isn’t as refined as the petrol Polo, plus it doesn’t feel as grown-up to drive.
Used: volkswagen golf 1.6 tdi bluemotion
Price: £15,490 Engine: 1.6-litre 4cyl, 108bhp
Alternatively, you could stretch to a used VW Golf BlueMotion diesel, which claims 83.1mpg economy. It also offers superb refinement and a more spacious cabin. We found a 4,000-mile 2022 model for £15,490.
Против системы
В России любят большие автомобили. У нас даже премьер-министр в публичном ролике едет за рулем черного затонированного BMW X5. Само собой, под стать и опричники. А вот что выбрать тем горожанам, у кого еще осталось чувство меры и такта? Если у них есть понимание, что большой внедорожник — мягко говоря, не лучшее транспортное средство для большого города? А если есть и вкус, которому претят «локальные» компакт-седаны? Может, стильный хэтчбек класса В ? А выбор-то невелик! Даром что в России продают лишь чуть меньше новых машин, чем в Германии, из-за низкого спроса прекратились продажи хэтчбеков Ford Fiеsta, по той же причине не появится новый Renault Clio… К счастью, у нас все же есть Peugeot 208! А также Citroen C3, Seat Ibiza и Kia Rio.
Приборы – на макушку! Передней панели. Зачем французы применили столь экзотическое решение на Peugeot 208? Ведь все мы привыкли за информацией о скорости и оборотах опускать взгляд ниже обода руля. А тут нужно смотреть поверх него.
И ведь это… Удобно!
Во-первых, так лучше для безопасности – переводить взгляд с дороги нужно на меньший угол. Во-вторых, руль можно сделать поменьше, а обод – потолще. В-третьих, как оказалось, большинство людей вовсе не замечает перестановки приборов наверх. И лишь аргумент «красиво» кажется сомнительным – нашлепка выглядит чужеродным элементом.
Но истинный виновник глобальной перестановки – это семидюймовый сенсорный экран мультимедийной системы, который выдвинут вплотную к водителю. Вроде все здорово: быстро загружаются меню, легко перелистываются списки треков или радиостанций… Но как ни придвигай экран, пользоваться им все равно удобно только во время остановки.
А на «двести восьмом» останавливаться не хочется. Хочется ездить!