Против системы — Авторевю

Против системы — Авторевю

Design

Peugeot proves that you don’t have to sacrifice style to save fuel. Not only is there a greater choice of brighter colours than on the Volkswagen, you can also add a number of personalisation packs that bring bright trim inserts to the interior and exterior.

Engines

Our contenders take different approaches under the bonnet. The Polo’s 1.0-litre three-cylinder petrol uses direct injection and turbocharging to deliver 94bhp and emissions of just 94g/km.

Peugeot has actually made its entry-level diesel bigger, as this detuned version of its familiar 1.6-litre HDi engine replaces the old 1.4-litre unit.

Figures

 VW Polo 1.0 TSI BlueMotionPeugeot 208 1.6 BlueHDi 75
On-the-road price/total as tested£15,605/£16,850£15,395/£15,395
Residual value (after 3yrs/30,000)£6,008/38.5%£6,620/43.0%
Depreciation£9,597£8,775
Annual tax liability std/higher rate£404/£809£491/£982
Annual fuel cost (12k/20k miles)£1,145/£1,908£978/£1,629
Ins. group/quote/road tax band/cost16/£480/A/£015/£363/A/£0
Servicing costs£288 (2yrs/20k)£12.99 p/m (3yrs/35k)
   
Length/wheelbase3,972/2,470mm3,973/2,538mm
Height/width1,453/1,682mm1,460/1,739mm
Engine3cyl in-line/999cc4cyl in-line/1,560cc
Peak power 94/5,000 bhp/rpm74/3,500 bhp/rpm
Peak torque 160/1,500 Nm/rpm230/1,750 Nm/rpm
Transmission 5-spd man/fwd5-spd man/fwd
Fuel tank capacity/spare wheel45 litres/foam45 litres/foam
Boot capacity (seats up/down) 280/952 litres285/1,076 litres
Kerbweight/payload/towing weight1,111/505/500kg1,080/570/840kg
Turning circle/drag coefficient10.6 metres/N/A10.4 metres/N/A
Basic warranty (miles)/recovery3yrs (60,000)/1yr3yrs (60,000)/1yr
Service intervals/UK dealersVariable (1yr)/22312,500 miles (1yr)/300
Driver Power manufacturer/dealer pos.22nd/30th10th/5th
NCAP: Adult/child/ped./assist/stars90/86/41/71/5 (2009)88/78/61/83/5 (2022)
   
0-60/30-70mph9.6/10.1 secs12.6/13.8 secs
30-50mph in 3rd/4th 4.9/7.1 secs5.3/9.1 secs
50-70mph in 5th 11.4 secs12.7 secs
Top speed/rpm at 70mph 119mph/2,500rpm106mph/1,900rpm
Braking 70-0/60-0/30-0mph 49.7/34.6/8.3m43.6/35.7/8.4m
Noise levels outside/idle/30/70mph59/43/63/69dB68/45/63/69dB
Auto Express econ (mpg/mpl)/range49.2/10.8/487 miles57.9/12.7/573 miles
Govt urban/extra-urban/combined56.5/78.5/68.9mpg67.3/94.2/80.7mpg
Govt urban/extra-urban/combined12.4/17.3/15.2mpl14.8/20.7/17.8mpl
Actual/claimed CO2/tax bracket133/94g/km/13%131/90g/km/16%
   
Airbags/Isofix/parking sensors/camFour/yes/£295/£240Six/yes/£270/£470
Air-conditioning/leather/heated seatsYes/no/£360Yes/no/no
Auto gearbox/stability/cruise controlNo/yes/yesNo/yes/yes
Metallic paint/xenon lights/AEB*£545/£795/£395£495/no/£430
Sat-nav/USB/DAB radio/Bluetooth£700/yes/yes/yes£450/yes/yes/yes
Про Volkswagen:  Комбинация приборов VW Polo sedan

First place: volkswagen polo

The switch from diesel to petrol power has given the Polo BlueMotion a new lease of life. Smooth, responsive and frugal, the three-cylinder unit delivers money-saving efficiency with no compromises on the drive. Like all Polo models, the newcomer is also well built and boasts a cabin that’s a cut above when it comes to quality. The only cause for concern is the below-par residuals.

New: ford fiesta 1.5 tdci style econetic

Против системы — Авторевю

Price: £15,795Engine: 1.5-litre 4cyl, 94bhp

Options

The Polo can’t be customised in the same way as the 208, but it can be fitted with more big-car features. Adaptive cruise control (£395), xenon headlamps (£795) and heated seats (£360) can all be added. These items aren’t even available on the Peugeot.

Second place: peugeot 208

Recent changes have helped keep the stylish 208 in contention, while this entry-level diesel engine delivers enough performance and strong economy. However, the Peugeot isn’t as refined as the petrol Polo, plus it doesn’t feel as grown-up to drive.

Used: volkswagen golf 1.6 tdi bluemotion

Против системы — Авторевю

Price: £15,490 Engine: 1.6-litre 4cyl, 108bhp

Alternatively, you could stretch to a used VW Golf BlueMotion diesel, which claims 83.1mpg economy. It also offers superb refinement and a more spacious cabin. We found a 4,000-mile 2022 model for £15,490.

Против системы

В России любят большие автомобили. У нас даже премьер-министр в публичном ролике едет за рулем черного затонированного BMW X5. Само собой, под стать и опричники. А вот что выбрать тем горожанам, у кого еще осталось чувство меры и такта? Если у них есть понимание, что большой внедорожник — мягко говоря, не лучшее транспортное средство для большого города? А если есть и вкус, которому претят «локальные» компакт-седаны? Может, стильный хэтчбек класса В ? А выбор-то невелик! Даром что в России продают лишь чуть меньше новых машин, чем в Германии, из-за низкого спроса прекратились продажи хэтчбеков Ford Fiеsta, по той же причине не появится новый Renault Clio… К счастью, у нас все же есть Peugeot 208! А также Citroen C3, Seat Ibiza и Kia Rio.

Приборы – на макушку! Передней панели. Зачем французы применили столь экзотическое решение на Peugeot 208? Ведь все мы привыкли за информацией о скорости и оборотах опускать взгляд ниже обода руля. А тут нужно смотреть поверх него.

И ведь это… Удобно!

Во-первых, так лучше для безопасности – переводить взгляд с дороги нужно на меньший угол. Во-вторых, руль можно сделать поменьше, а обод – потолще. В-третьих, как оказалось, большинство людей вовсе не замечает перестановки приборов наверх. И лишь аргумент «красиво» кажется сомнительным – нашлепка выглядит чужеродным элементом.

Но истинный виновник глобальной перестановки – это семидюймовый сенсорный экран мультимедийной системы, который выдвинут вплотную к водителю. Вроде все здорово: быстро загружаются меню, легко перелистываются списки треков или радиостанций… Но как ни придвигай экран, пользоваться им все равно удобно только во время остановки.

А на «двести восьмом» останавливаться не хочется. Хочется ездить!

Оставьте комментарий